سرور ایمیل چیست؟ معرفی انواع آن| بستوک مگ

admin_bestookmain
۱۶ اسفند, ۱۴۰۲
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

در دنیای امروزی، سرور ایمیل به عنوان یکی از پایه‌های اصلی ارتباطات اینترنتی محسوب می‌شود. این سرویس تخصصی، با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، به ما این امکان را می‌دهد که به راحتی ارتباط ایمیلی خود را برقرار کنیم. ایمیل سرورها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، هر کدام با ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی که به کاربران ارائه می‌دهند. در این مقاله بستوک مگ، قصد دارد به بررسی عمیق‌تری از انواع سرور ایمیل‌ها بپردازد که توسط کسب و کارها به کار گرفته می‌شوند. همچنین، به دنبال آشنایی با مزایای استفاده از یک ایمیل سرور مناسب برای راه‌اندازی سرویس ایمیل هستیم و در ادامه، ویژگی‌هایی که یک سرور ایمیل باید داشته باشد برای کسب و کارها را بررسی خواهیم کرد. در نهایت، به این سوال پرداخته خواهد شد که چرا خرید و استفاده از یک ایمیل سرور از نظر اقتصادی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به شدت مقرون به صرفه است. منتظر بمانید تا در این سفر دقیق‌تری به دنیای پویای سرور ایمیل‌ها دعوت شوید.

سرور ایمیل چگونه کار می‌کند؟

قبل از ورود به جزئیات عملکرد ایمیل، نیاز است دو نقطه کلیدی را معرفی کنیم: سرور ایمیل خروجی (MTA) و سرور ایمیل ورودی (MDA).

سرور ایمیل خروجی (MTA)

MTA مسئول دریافت ایمیل از کلاینت فرستنده و ارسال آن به سرور ایمیل ورودی (MDA) است. عملاً، این سرور مسئولیت بازیابی ایمیل‌ها را بر عهده دارد.

سرور ایمیل ورودی (MDA)

 MDAایمیل‌ها را از سرور ایمیل خروجی دریافت می‌کند و آن‌ها را برای کلاینت گیرنده ذخیره و تحویل می‌دهد.

هر دو سرور ایمیل از پروتکل‌های خاصی استفاده می‌کنند که روند پردازش، انتقال و تحویل ایمیل‌ها را مشخص می‌کند.

به طور کلی، MTA ها برای بررسی بسته ایمیل فرستنده و تعیین مقصد از پروتکل SMTP استفاده می‌کنند. به همین دلیل، آن‌ها به عنوان SMTP Server شناخته می‌شوند. در عین حال، MDA ها برای پردازش و تحویل پیام به گیرنده از پروتکل‌های IMAP یا POP3 استفاده می‌کنند. به همین دلیل، معمولاً به آن‌ها به عنوان IMAP یا POP3 Server اشاره می‌شود.

انواع سرور ایمیل

سرویس‌دهنده‌های ایمیل اینترنتی

همانطور که پیش‌تر اشاره شده، دو نوع سرور ایمیل برای پردازش و تحویل ایمیل‌ها وجود دارند که هرکدام از آنها با استفاده از پروتکل خاصی شناخته می‌شوند. این سرویس‌دهنده‌ها از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

سرور SMTP

این سرویس برای ارسال ایمیل‌ها از پروتکل SMTP استفاده می‌کند. ایمیل‌ها را از کلاینت فرستنده دریافت کرده و به سمت سرور SMTP گیرنده ارسال می‌کند.

همچنین، نباید نقش SMTP در پردازش ایمیل‌ها را نادیده گرفت. این سرویس، با ترجمه پیام به یک رشته کد و تایید صحت آن، در صورت تشخیص هرگونه خطا در آدرس یا محتوا، ایمیل را به فرستنده برمی‌گرداند و او را مطلع می‌کند که ارسال ایمیل با مشکل مواجه شده است.

سرور IMAP

این سرویس برای دریافت ایمیل‌ها استفاده می‌شود و توسط کلاینت‌های گیرنده ایمیل برای بازیابی پیام‌ها استفاده می‌شود.

سرویس IMAP به کاربران این امکان را می‌دهد که تمام ایمیل‌ها را بدون نیاز به دانلود و قبل از انتقال به دستگاه خود، مشاهده کرده و در صورت نیاز آن‌ها را سازماندهی یا حذف کنند. همچنین، این سرویس یک کپی از پیام‌ها را در سرور نگه‌داری می‌کند تا کاربران بتوانند هر زمان با هر دستگاهی که دلخواه‌اند، به ایمیل‌های خود دسترسی پیدا کنند.

سرور POP3

این سرویس نیز برای تحویل ایمیل‌ها به کاربران استفاده می‌شود و مخفف “Post Office Protocol” می‌باشد.

POP3 لیست ایمیل‌ها را نگه‌داری می‌کند و بعد از دانلود تمام ایمیل‌ها به یک دستگاه، آن‌ها را حذف می‌کند تا فضای لازم برای دریافت پیام‌های جدید فراهم شود. این سرویس از دلایل پیام “حافظه ناکافی” در Gmail استفاده نمی‌کند.

سرویس سرور ایمیل وب

این سرویس به کاربران امکان می‌دهد تا با استفاده از هر دستگاهی که دارند، ایمیل‌های خود را باز کنند، و از جمله Gmail و Yahoo به عنوان معروف‌ترین آنها استفاده می‌شود.

سرور ایمیل شرکتی

بسیاری از سازمان‌ها برای مدیریت ارتباطات خود با کارمندان از ایمیل‌های شرکتی استفاده می‌کنند. در حالی که Gmail یک راهکار خوب برای این ارتباطات است، اما وقتی به مسائلی مانند امنیت، ارسال پیوست‌های بزرگ، و ارتباطات مکرر بین کارمندان و مشتریان فکر می‌کنیم، استفاده از سرور ایمیل شرکتی خود می‌تواند سرعت و کیفیت ارتباطات را بهبود بخشد.

سرور ایمیل شرکتی

در صورتی که برای شما اهمیت بالایی دارد که حریم خصوصی و امنیت ایمیل‌های خود را تضمین کنید و علاوه بر این، به دنبال استفاده از امکانات اضافی مانند اسکن خودکار هرزنامه‌ها، الگوریتم‌های یادگیری ماشین و غیره هستید، بهترین راهکار برای شما استفاده از یک ایمیل سرور شرکتی است. این امکان به شما می‌دهد تا سیستم ایمیل خود را به دلخواه شخصی‌سازی کرده و کنترل کاملی بر ارتباطات خود داشته باشید.

مزایای استفاده از سرور ایمیل

استفاده از سرور ایمیل یک سری مزایا و فواید برای شرکت‌ها به همراه دارد که به آن‌ها کمک می‌کند تا کنترل کاملی بر روی ایمیل‌ها داشته باشند. این مزایا عبارتند از:

  1. کنترل بر ویروس‌ها و هرزنامه‌ها

با استفاده از سرور ایمیل، شرکت‌ها می‌توانند ایمیل‌ها را برای جلوگیری از ورود هرگونه ویروس و هرزنامه اسکن کنند و از آسیب‌های امنیتی جلوگیری کنند.

  • حفظ حریم خصوصی

اطلاعات در سرور ایمیل داخلی ذخیره و محافظت می‌شوند، بنابراین نگرانی در ارتباط با درز اطلاعات شخصی یا پیام‌های محرمانه وجود ندارد.

  • سرعت بالا

سرورهای ایمیل داخلی، امکان ارسال و دریافت ایمیل‌های داخلی را با سرعت بالا فراهم می‌کنند که به بهبود کارایی و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.

  • دسترسی آسان

کارمندان از داخل و خارج سازمان می‌توانند به راحتی به ایمیل‌های خود دسترسی داشته باشند و از سرویس‌های ایمیل بهره‌مند شوند.

  • اشتراک‌گذاری تقویم و برنامه‌های روزانه

سرورهای ایمیل معمولاً امکاناتی برای اشتراک‌گذاری تقویم و برنامه‌های روزانه را نیز فراهم می‌کنند که به هماهنگی بیشتر کارکنان کمک می‌کند.

  • سازگاری با دستگاه‌های موبایل و تبلت

سرورهای ایمیل معمولاً از سازگاری با دستگاه‌های موبایل و تبلت‌ها پشتیبانی می‌کنند که به کاربران امکان می‌دهد از هر کجا که هستند به ایمیل‌های خود دسترسی داشته باشند

  • حفاظت‌های امنیتی قوی

سرورهای ایمیل معمولاً دارای قابلیت‌ها و حفاظت‌های امنیتی قوی هستند که اطلاعات و ارتباطات را محافظت می‌کنند و از حملات امنیتی جلوگیری می‌کنند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.